Futurologia mody – zapowiedź cyklu

Historie
Izabela Jabłonowska
0 Komentarzy

Moda to bardzo poważna sprawa. NAPRAWDĘ. Kiedy pomyślisz ile jest wart rynek mody i ilu ludzi zatrudnia, to okazuje się, że to poważny biznes. W jakim zmierza kierunku?

Suzy Menkes, ceniona dziennikarka mody, wyrocznia i krytyk uważa, że moda jest częścią społecznych procesów. Jak będzie wyglądał przemysł mody za 20 – 50 – 100 lat? Jak będziemy się nosić i wyglądać? Czy zjawisko trendów przeminie? Kto będzie rządzić modą przyszłości? Czy nasze ciała pokryją nanotkaniny, a zdobić nas będzie futurystyczna biżuteria? Te dość fantastyczne pytania zadaję sobie jako stylistka i jako użytkownik mody. Z tego powodu postanowiłam przygotować cykl wywiadów z ciekawymi postaciami z branży. Wspólnie spróbujemy pochylić się nad tym ciekawym zagadnieniem i sprawdzić czy istnieją przesłanki, dzięki którym można stwierdzić, jakimi ścieżkami podąży chimeryczny i fascynujący świat fashion. Nie będzie to publikacja naukowa, ale raczej próba dotarcia do tego, co oferuje nam przyszłość, i co my – ludzie, damy jej od siebie.

Futurystyczne wizje projektantów

Kilka tygodni temu przeczytałam artykuł, który opisywał sukienki z pleśni i ziemniaków oraz inteligentne tkaniny. Futurystyczne wizje projektantów, to nic zadziwiającego w tak galopującym świecie. Podobno kiedyś myślano, że to uniformy będą modą przyszłości. Pisał o tym Michał Zaczyński w Fashion Magazine: „Uniformy pozbawione kontekstu płci, kontekstu historii oraz ról społecznych wydawały się być idealnym rozwiązaniem na miarę futurystycznych czasów”. Jak dla mnie, to lekko przerażająca wizja. Bycie mrówką w mrowisku…Biję za to brawo wszelkim pomysłom, które pozwalają nam się stać kreatorami własnego stylu oraz stawiają na przyjemność, jaką jest komfort i wygoda noszenia.  Moda JUTRA, to moda na projekty oddziałujące na zmysły, nawet przy formalnych fasonach. Zachwycają mnie proekologiczne rozwiązania. Idealnym przykładem może być tu pokaz jesień/zima 2016/2017 holenderskiej marki Victor&Rolf. Duet udowodnił, że recykling jest możliwy nawet na szczeblu haute couture. Inspiracją ich projektów była twórczość Charlesa Dickensa. Victor Horsting i Rolf Snoeren stworzyli niezwykle kolorowe, patchworkowe kreacje wykorzystując strzępki i pozostałości starych materiałów. Media pisały o “eco couture”.

Pomiędzy wyborem, a koniecznością

W tej chwili widzimy przyszłość mody raczej jako malowanie obrazu swojej indywidualności, podkreślania cech osobowości, sposobu bycia. Najchętniej sięgamy po oryginalne i wygodne fasony, łamiąc zasady stosowności do okazji czy do wieku. Bardziej niż pogoń za trendami, stało się ważne posiadanie własnego stylu. Czy to kolejny nowy trend, czy raczej zdrowy rozsądek? A może w ten sposób odważnie i z charyzmą zarysowuje się kierunek, w którym zmierza świat mody. Zdążyliśmy już zmęczyć się trochę tym całym „dobrobytem” sieciówek. Szukamy jakości, unikalności, szczegółów wzornictwa oddających naszą tożsamość, personalizacji odzieży i akcesoriów, dobrego rzemiosła. Sprzeciwiamy się coraz mocniej i głośniej nieetycznym i niszczącym środowisko procederom w procesie produkcji i sprzedaży ubrań, galanterii i dodatków. Coraz tańsza moda, z dnia na dzień, w sposób odczuwalny niszczy zasoby naszej planety. Dlatego dla człowieka przyszłości zrównoważona moda nie będzie wyborem, ale koniecznością.

Obserwując przemiany, jakie zachodzą we współczesnym świecie, można dojść do konkluzji, że będziemy zaskoczeni tym, jak będzie wyglądać nie tylko moda, ale całe nasze otoczenie i sposób funkcjonowania. Ze stylisty zamienię się w futurologa mody, analizującego przeszłość i teraźniejszość życia społecznego, po to by przyjąć wnioski co do natury przemian.

To, co wiem na pewno

Najbardziej odczuwalną przyczyną zmiany naszej mentalności w użytkowaniu mody, wydaje się być problem braku wody na świecie. A przemysł tekstylny potrzebuje jej w ogromnych ilościach. W tej chwili kilkaset milionów osób na świecie cierpi z powodu braku dostępu do świeżej wody, liczba ta szybko rośnie. Jednocześnie szacuje się, że w ciągu najbliższych 30 lat, co najmniej 40% ludności będzie mieszkać na terenach zagrożonych podtapianiem. Mierzymy wszystko co się da – krok, tempo i trasy. Kochamy Wi-Fi. Podczas zakupów łatwo nami manipulować, gdyż uwielbiamy miłą obsługę. Według badań większość z nas bardziej wierzy w dane znalezione w sieci, niż w informacje od bliskich. Istnieje tylko to, co znajdziemy online. Filmy wypierają tekst, przez co ekspresowo rośnie liczba wtórnych analfabetów.

Moda Sci-Fi

Czy przyszłość będzie rozczarowująca? Mam nadzieję, że nie. Postaram się zachować umiarkowany optymizm. Choć wiem, że bycie futurologiem może przynieść mi raczej daremny trud niż satysfakcję, podejmę się wyzwania zadania sobie i moim rozmówcom, ekspertom różnych dziedzin w branży, trudnych pytań o kształt i przyszłość świata mody. Możliwe, że powstanie z tego cykl trochę w stylu Sci-Fi, godny Waszej uwagi. Mam nadzieję, że będziecie z fascynacją śledzić poszczególne wpisy z cyklu. Dajcie znać, czy dla Was jest to równie emocjonujące.

Izabela
Autorka Izabela Jabłonowska

Moją misją jest wspieranie innych poprzez mądrą, wartościową i wysmakowaną inspirację. Zwrócenie uwagi na szczegół, jakość, pochodzenie, historię. Ten blog może być dla Ciebie wartościowym miejscem, gdyż często słyszę od innych, że potrafię ciekawie opowiadać. Być może jestem jedyną w swoim rodzaju kobiecą wersją Hakawati, opowiadacza historii z powołania i przeznaczenia. Kiedy coś tworzę czuję radość, spełnienie, wolność. Uważam, że klasyka jest piękna, a być elegancką kobietą to znaczy mieć dobre maniery, a nie najmodniejszą parę szpilek. Dziękuję, że jesteście i mnie wspieracie, dzięki Wam mogę robić to, co kocham. Prywatnie jestem żoną i mamą 3 dzieci.

Prawa do wszystkich publikacji i zdjęć na blogu należą do firmy Stylowa Moda Izabela Jabłonowska. Nie wyrażamy zgody na ich kopiowanie i rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie w celach komercyjnych.

Do góry

Zobacz także

Zobacz więcej

Newsletter

Stylowy, ekskluzywny, inspirujący